INCLUDE_DATA

Jannika Strååt

Skådespelare och inspiratör

Konsten att stå i sin kraft och våga möta sina rädslor

Postat den | april 24, 2009 | No Comments

Av Carina Hulterström,  Lokaltidningen. Infört vecka 35

Gotland är ett tidshål med en otroligt helande energi, säger Jannika och syftar till energilinjerna som går i en åtta över jordklotet och passerar Gotland i höjd med Högklint. Själv bor hon ett stenkast ifrån, i Ygne, där hon också ger sina behandlingar.
Gotland är ett tidshål med en otroligt helande energi, säger Jannika och syftar till energilinjerna som går i en åtta över jordklotet och passerar Gotland i höjd med Högklint. Själv bor hon ett stenkast ifrån, i Ygne, där hon också ger sina behandlingar.

Vi har alla en uppgift i livet. Jannika Strååts uppgift är att synliggöra skeende i vårt undermedvetna i olika situationer så att insikten över varför och hur saker uppstår blir tydligt. Många gånger kolliderar vi i möten med andra människor. Mycket, för att inte säga allt, handlar om rädsla.


Att Uppsalabördiga Jannika Strååt finns på Gotland kan hon tacka farfar och konstnär Hjalmar Strååt för … eller mer riktigt, Ellen Roosval, som på den tiden huserade på Muramaris. Det var hon som tyckte att Hjalmar skulle komma till Gotland och uppleva skönheten här. Det var för nästan 100 år sedan. Sedan dess har släkten Strååt huserat i Ygne. Här ger Jannika sina behandlingar – när hon inte reser runt och håller kurser och föredrag i olika mänskliga beteenden. Sedan drygt 25 år har hon föreläst om kroppens språk och dess inverkningar på våra möten, något som tog sin början på teaterscenen. Föräldrarna var bägge skådespelare, men det var en omvälvande händelse när hon var tre år som gjorde att hon med säkerhet visste att hon själv skulle bli skådespelare som vuxen. I teaterns värld var det tillåtet att leva ut på ett sätt som inte medgavs i verkliga livet.

Kroppsspråk
Som 19-åring kom hon in på statens scenskola och fick sedan jobb på Östgötateatern. På scenen levde hon fullt ut men privat var hon inbunden, rädd och mer som en åskådare i livet. En andra omvälvande händelse skedde när hennes systerson dog  - 10 månader gammal. Plötsligt insåg hon att livet kunde vara väldigt kort och var redo för en förändring. Frågan var hur. Hon var strax över 30 när hon vågade se sin begränsning och kände att hon var tvungen att lämna teatern för att ta steget ut i livet. Pappa Hans föreläste i kroppsspråk, en pionjär inom området, och tyckte att Jannika skulle göra detsamma – en skrämmande tanke. Teatern var en sak och verkliga livet något annat. Aldrig i livet skulle hon föreläsa … tills en dag då telefonen ringde och hon blev ombedd att hoppa in och föreläsa då pappan fått ställa in. Jannika sa bestämt nej, men personen i andra änden av luren sa lugnt att: vi ringer tills du säger ja. Så blev det … och så har det fortsatt.

 Livskraft
– Jag började utmana min rädsla och se hur min världsbild var uppbyggd. Var kom min rädsla ifrån och varför alla dessa krockar i möten med andra människor?
Jannika gick i samma veva ner i en depression och i det läget träffade hon för första gången sin lärare.
– Det var han som fick mig att vakna till. Via  kurser i drömtydning fick Jannika visshet om sin livsväg – men hon var rädd att följa den, för gemenskapen och till närvaron i livet – men stod hon kvar där hon var så skulle hon mista sin kraft.
– Det vi är mest rädda för är det vi egentligen ska göra. Jag var livrädd att stå framför folk och berätta – och det har jag gjort länge nu.  Vi lever i en värld av illusioner och låter oss förledas.
– Det är lätt att ge bort sin kraft – det har med självkänslan att göra. Så fort du ger din kraft till någon används den som makt mot dig men när vi vågar stå i vår kraft hjälper de andra att hitta sin kraft de lyfter allt omkring oss.

Chakraflödesterapi
Jannikas uppgift är att beröra och väcka upp känslor via teatern, kurser, berättarkonst och föreläsningar. Men också genom sina behandlingar där hennes händer är verktygen. Via chakraflödesterapi, intuitiv healing och holistisk kiropraktik återskapar hon balans och löser upp spänningar.
– Mina händer ser mer än mina ögon. Har jag hittat den ena spänningspunkten så vet jag att det finns en motsvarande punkt någonstans i kroppen. När jag hittat bägge så lyfter jag bort hela spänningen. Jag tar bort mitt huvud och alla tankar och ställer mig själv åt sidan. Fråga inte hur jag gör. Händerna kan och vet – jag känner.

Enligt Jannika är allt energi. Energin omkring oss formar vårt utseende och kroppen är som en koagulerande tanke. För henne finns det ingen ond energi – bara en rädd och i vår rädsla gör vi dumma saker. Rädslan sätter sig i kroppen och skapar frustration och våld. Kroppen signalerar fara och gör oss rädda för rädslan.
– Jag jobbar mycket med rädsla i mina behandlingar. Jag kan känna att dörren står på glänt, och plötsligt kan man bara skjuta upp den.

Skattjakt
– Livet är som ett hjul med nav i mitten. När vi står i navets mitt har vi full koll – i stormens öga är allt lugnt. Men ofta, när vi rör oss i utkanten och slungas runt – då kommer rädslan in. Det handlar om att undersöka, se och ta tillbaka och vara. Det är det jag vill hjälpa människor med … och det är jävligt kul, det är i allt jag gör.
För Jannika handlar det om att upptäcka de dolda resurserna, skatterna, och se vad som döljer dem – vilket alltid är rädsla. Vi döljer våra resurser för att vi tror att det är bäst så. Och i vår rädsla blir vi arga. Motstånd föder motstånd men bakom ilskan finns alltid ett fält att mötas.
– Jag söker skatterna, men behöver veta var piraterna är – de som vaktar skatterna. Alla bär vi på en skattkista, som från början är vidöppen, men som vi låser … en del kastar till och med bort nyckeln.
Enligt Jannika är vi födda fria men går in i en begränsad värld som hämmar vår förmåga att röra oss fritt. Hon uppmanar oss att inte gå på problemjakt, utan istället gå på skattjakt och se möjligheterna.
– Arbeta med dig själv och stirra dig inte blind på problemen.


Med teatern som redskap

Teatern lade grunden till det Jannika gör idag. Det är från den hon hämtar sina redskap som hon använder sig av i både kurser, föreläsningar och behandlingar. Hon ser kroppen som en scen med en ensemble i olika åldrar.
– Runt om scenen står alla ”skådespelare”, vilka alla är jag själv, i alla skeenden i livet. Det är mitt ansvar att ta hand om rollgalleriet. Plötsligt upptäcker man en 7 eller 13-åring. Det är mitt vuxna jag som är regissör men ”skådespelarna” går in och agerar utan att jag hinner med.
Just för att man står så nära sin rädsla, kan det vara svårt att se var den kommer från. Och för att våga möta rädslan behöver vi någon som är närvarande, lyssnande och finns där. Ingen kan gå vägen åt dig, men de kan vandra med dig. Många straffar sig själv med skuldkänslor och dåligt samvete och låter normer styra.
– Samvetets röst bygger alltid på vad andra tycker och tänker. Hjärtats röst utgår ifrån dig, säger Jannika och uppmanar oss att inte låta oss styras av omvärlden, men ändå leva mitt i den.
Utifrån sin rädsla skapar många också dåligt samvete för andra, vilket blir som en känslomässig utpressning, något vi kvinnor är speciellt bra på att göra.
– Det var det enda maktmedlet kvinnor hade förr i tiden och som vi ärvt. Det är arvssynden som den tredje generationen kan bryta, för att man då kan se det på håll.
Hur blir man av med sin rädsla?
– Genom att bli medveten om vilken av alla ”skådespelare” det är som agerar nu. Hur gammal är den? Var befinner den sig? Att iaktta, våga stanna till och ge sig själv 100 % kärlek och respekt – och sluta att slå sig själv. Ingen växer av slag, alla växer av kärlek – det är första steget.

Kommentarer

Leave a Reply





 

Skådespelare, chakraflödesmassör och föreläsare. Medlem i Chakraakademien.

Få mina uppdateringar

Sök

Admin